Architektoniczne Przerażenie

Autor: Barbara Walters   |   Przekład: Lasotnik   |   West One - gazetka Politechniki Regent Street (1964)

 

Wschodząca grupa, ciesząca się w naszej politechnice popularnością, nosi nazwę The Abdabs. Jej członkowie mają nadzieję ustatkować się grając rhythm and bluesa. Większość z nich studiuje architekturę.

Zespół stanowią: Nick Mason (bębny), Rick Wright (gitara rytmiczna), Clive Metcalf (gitara basowa), Roger Walters (gitara prowadząca) oraz Keith Noble i Juliette Gale (śpiew).

Czemu rhythm and blues nagle zaczął cieszyć się takim uznaniem? Roger wyrwał się z odpowiedzią jako pierwszy:

- Pod względem rytmicznym, w bluesowym stylu łatwiej jest wyrazić siebie. Nie trzeba długo ćwiczyć. Wystarczy, że rozumiesz podstawy.

Ja wolę go grać, bo jest bardziej interesujący muzycznie - dodał Clive, odnosząc się, jak przypuszczam, do rocka. A zatem, jak porównać jedno do drugiego? Roger był dość zdecydowany w tej kwestii:

- Rock jest tylko wybijaniem rytmu, bez wyrazu. Prawdę mówiąc, to rhythm and blues utworzył fundamenty rocka i to właśnie dzięki swej wymowności.

Tak się składa, że cała szóstka to entuzjaści nowoczesnego jazzu. Czy znajdują w nim jakieś podobieństwo? Zapytałam o to. Zdaniem Keitha, tak.

- Blues to przecież nic innego, jak pierwotna forma jazzu nowoczesnego.

 

Na zdjęciu: Nick Mason, Roger Waters, Keith Noble i Clive Metcalf.

Komentarz: Artykuł niejakiej Barbary Walters, zamieszczony w gazetce Politechniki Regent Street (dziś Uniwersytet Westminster) to prawdopodobnie pierwsza wzmianka prasowa o grupie, z której uformował się później zespół Pink Floyd. Jest nią krótkie przedstawienie kilku muzykalnych studentów, grających - jak wielu innych młodzieńców w tamtym czasie - rhythm and bluesowe standardy amerykańskich wykonawców. Jest jednak jeszcze jeden powód, by nazwać ten tekst legendarnym. Wiele biograficznych publikacji na temat historii Pink Floyd powiela błędną informację o nazwie The Architectural Abdabs, jaką zespół rzekomo miał się posługiwać przez pewien czas w swojej pre-działalności. To nieporozumienie. Faktyczna nazwa brzmiała po prostu The Abdabs (pol. przerażenie, nerwy), a domniemany przedrostek architectural wywiedziono od tytułu powyższego artykułu. Ciekawostką jest też błąd literowy w nazwisku Rogera Watersa, który oczywiście pozostawiłem bez zmian.